Terugblik van de afgelopen weken in groep 1-2

donderdag 24 oktober 2024

De Gouden Weken, de start in het nieuwe schooljaar

In de eerste week van het schooljaar en de week erna stond alles in de klas en op school in het teken van elkaar beter leren kennen en ook de school en de klas daarbij leren kennen. In deze “Gouden Weken” zijn juf  met de leerlingen veel bezig met het werken aan een fijne sfeer in de groep. Dat doen we door praten over het maken van goede afspraakjes, spelletjes te spelen en daarover in de kring te praten.

De “Gouden Weken ” staan ook in het teken van kennismaken met klasgenootjes en hun familie. De kinderen mochten foto’s meenemen van hun familie en daarover vertellen. Elke week is er ook een verhaal of thema van de Kanjertraining waarin kinderen en juf samen praten over hoe je als “kanjertijger” voor jezelf en de ander prettig samen met elkaar omgaat.

In de tweede schoolweek was schoolbreed de Kanjersportspelmiddag georganiseerd. Groep 1-2 heeft op die middag buiten groepsspelletjes gedaan met een kleurenparachute.

Thema: Wat wil je later worden?

Vanaf de derde week tot deze herfstvakantie is het thema in de klas “Wat wil je later worden?” geweest, waarbij de leerlingen zich hebben verdiept in allerlei beroepen. Onderzoeken, spelen en werken in de klas kon gedaan worden in de hoeken; de watertafel/zandtafel, de bouwhoek, de huishoek en kapsalon. Voor de “Vragenmuur”  hebben de leerlingen vragen over diverse beroepen bedacht en kon op de tafel boeken over het thema beroepen worden bekeken en worden gelezen. Bij de verteltafel kan het verhaal van het themaboek worden nagespeeld.

In deze weken kwamen ouders van Sepp en Lexi Bakker en ook een collega van Runa’s vader vertellen over hun beroep.

Kringactiviteiten

In de kring is regelmatig geoefend over Kleuren, Vormen,  oefeningen om te Tellen en het woorden verdelen in Klankgroepen (woordjes verdelen in stukjes). Wanneer kinderen jarig waren, werd de verjaardag gevierd en getrakteerd. Of kon een kind iets van thuis meegenomen laten zien om er ook over te vertellen.

Taal en Leren Lezen

In de klas en op school vinden we het belangrijk, dat de kinderen de Nederlandse taal goed leren kennen. Door telkens nieuwe woorden te leren, te kijken en luisteren naar prentenboeken, vragen bedenken voor de vragenmuur en verhalen na te spelen aan de verteltafel leren kinderen steeds beter de Nederlandse taal. Om de week brengen kinderen ook een bezoek aan de biebbus om (prenten)boeken te lenen voor in de klas.

In groep 1 komen nieuwe leerlingen, die net 4 jaar zijn geworden en daarom ook naar school mogen.  In onze groep zijn de afgelopen weken ook nog kinderen ingestroomd, die een andere taal kennen dan het Nederlands. Ook deze kinderen  zijn net 4 of 5 jaar geworden en mogen bij ons naar school.

Voorstelling “Coco kan het” tijdens de Kinderboekenweek

Enkele weken geleden zijn de kinderen uit groep 1-2 voor een uitstapje geweest naar de voorstelling: ” Coco kan het”.

Bezoek aan de schooltuin

Naast onze school aan de overkant van de Zilverweg staat een theehuis met daarbij een schooltuin. Samen met juf Mariëlle hebben kinderen uit onze groep een bezoekje gebracht aan de schooltuin om te kijken wat er is te zien en wat je daar kunt doen.

Herfstwandeling

Het thema “Wat wil je later worden” loopt op zijn eind. En starten we na de herfstvakantie met een nieuw thema. De herfst is inmiddels begonnen. Daarom is op de donderdag voor de herfstvakantie een boswandeling naar bos t Leesten gepland. De kinderen hebben in de klas al wel gepraat en geleerd over het werk van de boswachter. En gaan de kinderen deze dag zelf ook nog de natuuromgeving verkennen.

Op vrijdagmiddag begint de herfstvakantie.

Veel plezier en een fijn weekje rust wensen juffen van groep 1-2 jullie allen toe……..